Nieuws Algemeen

Dagboek van Tristan (slot): ‘Leeuwen spotten met een lekke band’

Het samenwerkingsverband Connect2Uganda richt zich onder meer op het verbeteren van de voedselzekerheid en het stimuleren van sporten onder jongeren in Oeganda. Het voetbalproject is in juni 2016 gestart met het geven van clinics aan trainers in Bukomansimbi. Momenteel bevindt Tristan Berghuis (trainer Go Ahead Eagles Onder-15) zich in Oeganda, waar hij een dagboek bijhoudt. Vandaag in de slotaflevering dag 7 tot en met 10.

Dag 7
Terwijl Harry en ik de eerste vijf dagen van ons verblijf in Oeganda op het voetbalveld stonden, bezochten onze drie andere reisgenoten boeren om een goed beeld te krijgen van de landbouw in Bukomansimbi. Elke avond bespraken we de ontwikkelingen van de dag, waardoor we een goede indruk hebben gekregen van het landbouwprogramma. Er is inderdaad ‘meer dan voetbal’. Henk Berman is een expert op het gebied van tropische landbouw en het is mooi om te zien hoe hij samen met UP4S en AOC Oost een programma voor intensive teelt probeert op te zetten waardoor boeren de overstap kunnen maken van traditionele naar moderne landbouw.

Dag 8
Nu ons voetbalprogramma in Bukomansimbi is afgesloten, maken we heel andere dingen mee. Zoals in het wildpark Queen Elisabeth. Over alle bomen, vogels, landschappen en wilde dieren weet Henk wel iets te vertellen. Wat een geweldige passie en kennis heeft hij! Olifanten, antilopen, apen, hyena’s en nijlpaarden; we krijgen alles te zien. Althans, bijna alles, want het enige dier dat nog ontbreekt, is een leeuw. Om een leeuw te kunnen spotten, huren we een gids. Na een uur rijden door het park, krijgt onze gids een telefoontje, dat er leeuwen zijn gezien. Wij ernaartoe, terwijl het al wat donker wordt. Krijgen we een lekke band… Het loopt allemaal goed af, maar een leeuw krijgen we helaas niet te zien. Het neemt niet weg dat het behoorlijk indrukwekkend is om een wildpark te bezoeken.

Dag 9
Vroeg in de ochtend vertrekken we naar Fort Portal voor het programma met de lokale universiteit Mountains of the Moon University (MMU). MMU werkt in Bukomansimbi samen met Connect2Uganda en Henk wil onderzoeken hoe de samenwerking verbeterd kan worden. Henk geeft er een lezing en we gaan samen met hem en een heel team van de universiteit op stap, het veld in. Het is in ieder geval niet zo eenvoudig om zijn ideeën voor intensieve teelt uit te voeren. Het blijkt, net als in Nederland, niet zo makkelijk om iets te veranderen.

Dag 10
Op dit moment zitten we in de bus richting Entebbe, een rit van zeven uur. Vanavond vliegen we terug naar Nederland. Met een geweldig gevoel kijk ik terug op mijn verblijf in Oeganda. Het was mijn eerste keer in Afrika en het is me enorm goed bevallen! Ik heb werkelijk van elke dag genoten en ben op pad geweest met ontzettend leuke mensen. Echt een topervaring om mee te mogen maken!

Hartelijke groet uit Oeganda,

Tristan Berghuis

De eerdere afleveringen van Tristans dagboekverslag zijn hier te lezen:
Dag 1 en 2: ‘Vijf mensen op één scooter in Oeganda’
Dag 3: ‘Voetballen op zand, stenen en heuvels’
Dag 4 en 5: ‘Schoolbezoek eindigt in dance party’
Dag 6: ‘Brons voor Bukomansimbi Eagles!’

In 2017 bracht Jochem de Weerdt (voormalig jeugdtrainer van Go Ahead Eagles) namens Connect2Uganda een bezoek aan Oeganda. Wil je het reisverslag van Jochem uit 2017 nog een keer teruglezen? Dat kan hier.